alles_wat_aandacht_krijgt_groeit.jpg

Meso Focus 76, Drie maal Andy Hargreaves -2010

De auteurs: Andy Hargreaves bekleedt de Thomas More Brennan leerstoel in onderwijs aan de Lynch School of Education van Boston College. Het doel van de leerstoel is het bijdragen aan sociale rechtvaardigheid en het verbinden van theorie en praktijk in het onderwijs. In zijn huidige onder- zoek richt hij zich onder meer op emotionele factoren van lesgeven en lei- dinggeven en de duurzaamheid van veranderingen en leiderschap in on- derwijs, de zakenwereld, sport en gezondheid. Dean Fink werk als consul- tant op het gebied van onderwijsontwikkeling (Ontario).

Lees meer...

Nieuwsgierig?

Todd Kashdan 2009

Nieuwsgierigheid is voorgeprogrammeerd in de hersenen en de specifieke functie ervan is ons te stimuleren te onderzoeken, ontdekken en groeien. Het is de motor van het zich ontwikkelende ik. Zonder nieuwsgierigheid kunnen we onze aandacht niet vasthouden, gaan we risico’s uit de weg, stoppen we met uitdagingen, compromitteren we onze intellectuele ont- wikkeling, slagen we er niet in om competenties en krachten te ontwikke- len, beperken we onze vermogens om relaties met anderen aan te gaan, kortom we stagneren. Motivatie ontstaat door nieuwsgierigheid, het helpt ons om ervaring en betekenis uit nieuwe ervaring te putten en deze te in- terpreteren. Kinderen worden geboren met een grenzeloze nieuwsgierig- heid, maar door regels en verplichtingen houden we onze nieuwsgierigheid in bedwang. Feiten uit je hoofd leren in plaats van fascinatie, regels zitten de vrijheid in de weg.

Lees meer...

Nieuwsgierigheid, hoe wij elke dag worden verleid.

Roland van der Vorst.

Er zijn verschillende manieren waarop je aandacht getrokken kan worden: je kan overtuigd worden door een verleider en je aandacht kan getrokken worden als men je nieuwsgierigheid weet te prikkelen. Zo word je verleid door je eigen onwetendheid.

Lees meer...

Populaire uittreksels: